Kennisproducten

90 dagen leercyclus onbegrepen gedrag

Onbegrepen gedrag, zoals agressie of onrust, komt in veel (ouderen)zorginstellingen voor. Onbegrepen gedrag kan een uiting zijn van stress door niet vervulde behoeften. Voor zorgprofessionals is het vaak een uitdaging om met dit gedrag om te gaan. Ook bij de ZHGA, locatie Majella, wonen mensen met dementie die onbegrepen gedrag vertonen. Vanuit één van de teams van Majella was er de wens om met hun eigen ontwikkeling aan de slag te gaan en meer handvatten te krijgen voor de omgang met onbegrepen gedrag. Zelfreflectie op beroepsmatig handelen door zorgmedewerkers kan helpen bij het omgaan met onbegrepen gedrag door zich te richten op vragen als wat gaat er nog niet goed, wat willen we bereiken en wat is hier voor nodig? Vanuit het Ben Sajet Centrum was er de wens om de 90 dagen leercyclus als onderzoeksmethode uit te proberen. Dit heeft geresulteerd in drie opvolgende 90 dagen leercycli in 2023 en 2024.

De eerste 90 dagen leercyclus had als doel om het team door middel van reflectie beter toe te rusten om te gaan met onbegrepen gedrag. De gekozen interventie is het bespreken van casussen uit de zorgpraktijk met behulp van de methode ‘casuïstiek bespreken’ van het kwaliteitsinstituut CBO.

In het rapport leest u de resultaten van het onderzoek naar de eerste leercyclus.

In de tweede 90 dagen leercyclus werd de leercyclus uitgebreid naar twee andere afdelingen van Majella en stond het eigen maken van de gespreksmethodes centraal. Twee medewerkers en een psycholoog zaten een aantal casusbesprekingen voor.

In het rapport leest u de resultaten van het onderzoek naar de tweede leercyclus.
In de derde en laatste 90 dagen leercyclus is de gespreksmethode van casuïstiek bespreken geïntegreerd met die van het omgangsoverleg die al eerder op de locatie opgezet waren. Deze omgangsoverleggen werden zelfstandig georganiseerd door het team van Majella.

Veelgezochte pagina’s