Duur
Maart 2023 – huidig
Achtergrond
De 90-dagen leercyclus is gebaseerd op de 90 days learning circle van het Institute for Healthcare Improvement (IHI).
Deze leercyclus is opgezet om op een efficiënte manier innovatieve ideeën te onderzoeken of te implementeren. De duur van 90-dagen is gekozen om een voorspelbaar ritme te hebben voor het produceren van nieuwe kennis.
De vraagstukken die worden onderzocht in een 90 dagen leercyclus hebben als oogmerk om te leren, te innoveren, kwaliteitsvraagstukken op te lossen en/of te implementeren. In de 90 dagen leercyclus wordt samen geleerd, een innovatie uitgetest of een verbetering ge(de)implementeert. Concreet betekent dit dat het team na 90 dagen een besluit kan nemen over datgene wat onderzocht is in de 90 dagen leercyclus. Er kunnen vier besluiten worden genomen:
- Mislukt: stop verdere ontwikkeling of (de-)implementatie;
- Direct uitrollen: lanceer een programma om de innovatie in de eigen of andere organisatie uit te rollen dan wel te (de-)implementeren;
- On hold zetten: de innovatie of (de-)implementatie levert sterke voordelen op, maar er is op dit moment geen ruimte voor binnen de eigen of andere organisatie;
- Verder ontwikkelen: doorgaan met nog een 90 dagen cyclus om de innovatie verder te uit te testen of om het (de-)implementatie proces verder uit diepen
Doel
Het doel van de 90 dagen leercyclus is het stimuleren van verbetering van kwaliteit van zorg en kwaliteit van leven in de langdurige zorg voor ouderen en mensen met een verstandelijke beperking.
Het Ben Sajet Centrum heeft als doel om experts op te leiden in de 90 dagen leercyclus binnen het Ben Sajet Centrum zelf, maar ook bij haar zorg- en onderwijspartners. Zij kunnen op hun beurt weer andere professionals en onderzoekers trainen (train-the-trainer) waardoor de organisaties in staat zijn om zelf, of met ondersteuning, innovaties en implementaties te toetsen.
Werkwijze
Het voordeel van het werken met 90 dagen leercyclus binnen het Ben Sajet Centrum is dat steeds wisselende vraagstukken op dezelfde manier kunnen worden onderzocht. Binnen het Ben Sajet Centrum zal het gebruik van de 90 dagen leercyclus na een aantal cycli worden geëvalueerd door middel van stakeholder interviews (betrokken teams, Ben Sajet Centrum-onderzoekers en partners, (hogere) management, cliënten(raad)). Hoe ervaren de bij de 90 dagen leercyclus betrokken partijen het werken met de leercyclus (belemmeringen, verwachtingen, kansen, hoe zijn die benut, welke competenties/randvoorwaarden stelt het gebruik van de 90 dagen leercyclus voor jezelf en de omgeving, welke tijdsinvestering vraagt het werken volgens de 90 dagen leercylus)? Willen we verder gaan met de 90 dagen leercyclus?
Samenwerkingspartners
Zonnehuisgroep Amstelland, Amsta, Hogeschool Inholland, Amsterdam UMC, VU Universiteit
Contactpersoon
Petra Boersma via petra.boersma@bensajetcentrum.nl