Project

Impactanalyse van het Smarthouse-project op de kwaliteit van opleidingen van ROC Amsterdam

Duur

september 2024 – maart 2025

Achtergrond

Het ROC van Amsterdam heeft geïnvesteerd in het Smarthouse-project, een innovatief initiatief dat slimme technologieën integreert in het onderwijs. et Smarthouse is ”een huis van de toekomst waarin onderwijs, zorginstellingen en het bedrijfsleven met elkaar de zorg van de toekomst vormgeven. Studenten leren hier moderne zorgtechnologie toe te passen en doen nieuwe skills en vaardigheden op. Zo zorgen we ervoor dat de zorg ook in de toekomst toegankelijk, betaalbaar en bemensbaar blijft”, aldus programmamanager Helena Schuengel. In het Smarthouse gaan de studenten dus actief aan de slag om de zorgtechnologieen (zoals verschillende soorten robots, sensoren, domotica) te leren kennen en begrijpen. Dit onderzoeksvoorstel richt zich op het onderzoeken van de impact van het Smarthouse-project op de kwaliteit van de opleidingen aan ROC Amsterdam https://www.rocva.nl/MBO-onderwijs/MBO-Colleges/MBO-College-West. Het doel van dit onderzoek is om samen met het ROC-praktoraat en andere onderzoekers te bepalen in hoeverre dit project bijdraagt aan het verbeteren van het onderwijs en om aanbevelingen te formuleren voor eventuele toekomstige verbeteringen.

Onderzoeksvraag

De hoofdvraag van dit onderzoek is: Wat is de impact van het Smarthouse-project op de kwaliteit van de opleidingen van ROC Amsterdam?

Doel

  1. Onderzoekende houding ontwikkelen: Onderzoeken of deelname aan het Smarthouse-project bijdraagt aan het ontwikkelen van een onderzoekende houding onder ROC-studenten.
  2. Effecten evalueren: Evalueren van de effecten van het Smarthouse-project op de leeruitkomsten van studenten, zoals hun betrokkenheid, motivatie en leerresultaten.
  3. Uitdagingen identificeren: Identificeren van eventuele belemmeringen of uitdagingen die zijn ontstaan bij de implementatie van het Smarthouse-project.
  4. Integratie begrijpen: Onderzoeken hoe het Smarthouse-project gaat integreren in de verschillende opleidingen van ROC Amsterdam en welke rol docenten daarin spelen.

Werkwijze

Dit onderzoek zal een gemengde methode-aanpak (mixed-methods) hanteren, waarin zowel kwantitatieve als kwalitatieve data worden verzameld:

Enquêtes/surveys: Uitvoeren van korte enquêtes onder studenten en docenten om kwantitatieve gegevens te verzamelen en analyseren over hun percepties, ervaringen en tevredenheid met het Smarthouse-project.

Interviews: Diepte-interviews met sleutelinformanten zoals projectleiders, docenten en studenten, om dieper inzicht te krijgen in de impact en effectiviteit van het project.

Documentanalyse: Analyse van interne rapporten, evaluaties en andere relevante documenten met betrekking tot het Smarthouse-project.

Observaties: Monitoren en observeren van studenten tijdens hun interactie met het Smarthouse-project om te beoordelen of en hoe een onderzoekende houding wordt ontwikkeld.

We verwachten dat het Smarthouse-project een positieve invloed heeft op de kwaliteit van de opleidingen aan ROC Amsterdam. Dit zal zich uiten in verbeterde leerervaringen voor studenten, een hogere betrokkenheid bij het leerproces van studenten en docenten, en betere voorbereiding op technologische ontwikkelingen in de beroepspraktijk. Daarnaast verwachten we dat het project studenten stimuleert om een meer onderzoekende en kritische houding aan te nemen tijdens hun leerproces.

Samenwerkingspartners

ROC Amsterdam (College West) – afdeling Zorg & Welzijn

Contactpersoon

Caroline van Dullemen

Veelgezochte pagina’s