Actueel

Weten de ondernemers en de professionele hulpverleners elkaar te vinden? 

In deze reeks bespreken we de belangrijkste resultaten van het onderzoek naar alledaagse attentheid in de winkelstraat. In dit slotartikel staan we stil bij de relatie tussen ondernemers en professionele hulpverleners. Weten ondernemers de zorg- en welzijnsprofessionals in de buurt te vinden die mensen verder kunnen helpen? En hoe ziet deze relatie er dan uit? 

De eigenaar van een ‘buurtdrogist’ in Amsterdam vertelt over mevrouw Meijer, een vaste klant die verderop woont. ‘Zij kon helemaal niet meer lopen. Die belde op een gegeven moment een paar keer, en dan moest ik elke keer bij haar langs om dingetjes daar af te leveren.’ Wanneer de drogist daar langsgaat, schrikt hij van wat hij aantreft. ‘Die mevrouw heeft niemand. Dat niemand daar echt toezicht houdt, ik snapte daar helemaal niks van. Maar ik weet ook niet bij welk loket ik daarvoor moet aankloppen.’ 

Relatie tussen ondernemers en hulpverleners is vaak niet aanwezig 

Het voorbeeld van de drogist staat niet op zichzelf. Uit de gesprekken met ondernemers blijkt dat wanneer ondernemers tegen hun grens aanlopen in wat ze voor iemand kunnen en willen betekenen, er slechts beperkt een beroep wordt gedaan op zorg- en welzijnsprofessionals.Vaak weten zij niet goed bij welke professionals zij terecht kunnen en komen zij vaak niet verder dan een verwijzing naar de huisarts. Ondernemers geven ook aan dat professionele hulpverleners maar zeer beperkt verbinding zoeken met lokale ondernemers, terwijl dit soms wel als wenselijk wordt gezien. Eén ondernemer vertelde dat een medewerker van een welzijnsorganisatie in de buurt regelmatig even gedag komt zeggen. Toen ze zich zorgen maakte over een mevrouw met niet-aangeboren hersenletsel, die elke week opnieuw een paar sokken kocht, heeft ze de welzijnswerker aangesproken. 

Oppassen voor bemoeienis 

Niet alle ondernemers staan te springen om een samenwerking met hulpverleners. Zij geven aan dat het niet direct de bedoeling is dat zorg- en welzijnsmedewerkers meer ouderen of kwetsbare groepen gaan doorverwijzen naar hun onderneming. Daarnaast zijn ondernemersbang om zich té veel te bemoeien met het leven van hun klanten. Bemoeienis kan zorgen voor weerstand bij klanten en de informele relatie onder spanning zetten. De aantrekkelijkheid van deze ondernemingen zit hem juist in de afwezigheid van professionals en het ontbreken van de associatie met zorg. Dat maakt het voor ondernemers ook ingewikkeld om voor te stellen hoe een relatie met professionals er concreet uit zou kunnen zien. 

Achterwacht 

De ondernemers die wel behoefte hebben aan een relatie met hulpverleners willen vooral kennis hebben over organisaties waarnaar zij mensen kunnen verwijzen als ze er zelf, of met behulp van het informele netwerk, niet uitkomen. Zij beschouwen de rol van zorg- en welzijnsprofessionals vooral als een soort achterwacht. In het voorbeeld van de drogist kwam duidelijk de wens om te weten waar de ondernemer kan aankloppen met zijn zorgen over mevrouw Meijer. De voorkeur lijkt daarbij vooral uit te gaan naar een vast aanspreekpunt dat zij kunnen benaderen bij vragen. Denk aan een type wijkagent: iemand die lokaal verankerd is, bekend bij ondernemers en laagdrempelig te benaderen. Een dergelijke professional binnen het zorg- en welzijnsdomein is volgens ondernemers nu nog niet voorhanden.  

Hoe verder? 

Professionals die willen investeren in de relatie met ondernemers bevinden zich dus in een spanningsveld: hoe kun je als professional zichtbaar en betrokken zijn bij deze plekken, zonder de laagdrempeligheid ervan te verstoren? In het vervolgonderzoek dat we inmiddels zijn gestart, verleggen we onze focus van de ondernemer naar de professional. We onderzoeken hoe professionals aankijken tegen het opbouwen van relaties met ondernemers, wat daar al in gebeurt en wat maakt dat het soms lastig van de grond komt. Uiteindelijk willen we vooral ontdekken welke concrete lessen professionals verder kunnen helpen. Wil je daar meer over lezen? Volg ons onderzoek voor de nieuwste inzichten. 

Heb je de vorige artikelen in de reeks gemist? Lees hier over de vijf vormen van alledaagse attentheid en ook over de bevorderende en beperkende factoren die ondernemers ervaren. 

Veelgezochte pagina’s