Duur
Februari tot en met december 2024
Achtergrond
In de langdurige zorg kunnen conflicten en misverstanden ontstaan tussen medewerkers. Dit gebeurt bijvoorbeeld als medewerkers moeite hebben met taal, rekenen of omgaan met de computer. Samen heten deze vaardigheden: de basisvaardigheden. Conflicten en misverstanden zorgen er mogelijk voor dat optimale zorg niet kan worden gegeven. Ook kunnen medewerkers zich onprettig, niet gewaardeerd of niet welkom voelen. Ook dat is niet goed voor de kwaliteit van de zorg.
Doel
Dit onderzoek had twee doelen:
- We weten hoe beperkte basisvaardigheden kunnen zorgen voor conflicten of misverstanden in de ouderenzorg en in de zorg aan mensen met een verstandelijke beperking.
- We hebben oplossingen en adviezen die medewerkers in de zorg helpen om elkaar beter te begrijpen.
Werkwijze
Dit project bestond uit 2 verschillende delen. In deel 1 gingen we in gesprek met 21 zorgmedewerkers en teamleiders met diverse achtergronden. Die gesprekken gingen over voorbeelden van moeite met basisvaardigheden. En we vroegen naar conflicten en misverstanden doordat medewerkers elkaar verkeerd begrepen.
In deel 2 hielden we bijeenkomsten met drie zorgteams. In die bijeenkomsten bedachten de teams oplossingen, samen met de onderzoekers. De oplossingen werden door een grafisch vormgever verwerkt in een eindproduct.
Resultaten
De zorgmedewerkers benoemden het vaakst dat zij of collega’s moeite hebben met computer-taken. Bijvoorbeeld omdat ze niet goed weten hoe het moet. Of omdat ze bang zijn om iets fout te doen. Andere collega’s moeten dan werk overnemen. Ook herkennen zorgmedewerkers moeite met taal. Bijvoorbeeld met het schrijven en begrijpen van rapportages en zorgdossiers. Of mensen reageren niet goed op e-mails. Het minst moeite hebben zorgmedewerkers met rekenen. Rekenen is ook steeds minder nodig omdat medicijnen al automatisch klaarliggen in de goede hoeveelheid.
De 3 zorgteams hebben deze 3 problemen als belangrijkste aangegeven:
- Team 1: Moeite met rapportages maken, lezen en gebruiken
- Team 2: Afspraken via de mail niet nakomen
- Team 3: Schaamte om aan te geven dat je moeite hebt met taal, rekenen of computer-taken
Het allerbelangrijkste vonden de teams dat zorgmedewerkers goed met elkaar omgaan. Daarmee bedoelden ze: elkaar durven aanspreken als iets niet goed gaat. En ook: goede zorg willen geven en willen leren om het zo goed mogelijk te doen. Dat gaat dus over samenwerken, afspraken maken, aan de afspraken houden en elkaar helpen. De oplossingen die de zorgteams bedacht hebben voor de problemen zijn hier te vinden.
Wil je meer lezen over het onderzoek? Bekijk dan de begrijpelijke samenvatting of het onderzoeksrapport.
Samenwerkingspartners
Taal voor Allemaal (Koraal), Expertisepunt Basisvaardigheden (Movisie), Birgitta van Langeveld, Studio Wendy Rommers
Contactpersoon
Myrte van Langen via myrte.vanlangen@bensajetcentrum.nl