Een tablet in een houten lijstje, zo ziet de Compaan eruit. Het heeft is een speciaal ontworpen tablet die ouderen in staat stelt om eenvoudig en veilig de voordelen van digitale communicatie en entertainment te ervaren. Of zoals Priscilla Tjalma het stelt: “De Compaan is een geweldig hulpmiddel om anders te werken en toch zorg te kunnen blijven leveren.’’ Priscilla is verpleegkundige in de wijk bij Zonnehuisgroep Amstelland en is razend enthousiast over de Compaan. Ze ziet voordelen zowel voor de cliënten als voor de medewerkers. Begin november levert de organisatie de honderdste Compaan uit!
Het apparaat is ontworpen om zo simpel mogelijk te zijn, met een intuïtieve gebruikersinterface die geen technische voorkennis vereist. Het doel van de Compaan is om ouderen te helpen in contact te blijven met hun familie, vrienden en de wereld om hen heen. Er zitten slechts een paar knoppen op de tablet met heldere pictogrammen om te navigeren, waardoor het gebruik ervan voor ouderen uiterst eenvoudig is. De Compaan is ontworpen met het oog op veiligheid. Familieleden kunnen eenvoudig contact opnemen met de gebruiker via een beveiligde verbinding en foto’s en berichten delen. Er is geen risico van ongewenste contacten of spam. Via het familieportaal kunnen familieleden berichten versturen, foto’s delen en afspraken plannen.
Priscilla en haar collega’s bellen elke dag van 8 uur ‘sochtend tot 10 uur savonds. Medewerkers die bijvoorbeeld een knieblessure hebben kunnen nu toch vanuit huis zorg verlenen. Ze controleren of iemand medicatie heeft ingenomen (“houdt u het zakje even voor het scherm?’’) of iemand al heeft gegeten en gedronken en meer algemeen naar hoe het gaat. Het beeldbellen blijkt een goed middel te zijn om de eenzaamheid van ouderen enigszins te verlichten. Dat laatste heeft Priscilla wel verbaasd. ,,We dachten dat digitaal bellen onpersoonlijk zou zijn. Als je bij mensen thuis komt loop je door het huis terwijl je praat, je staat in de keuken, je ziet elkaar niet de hele tijd. Maar via de Compaan is je gezicht dichtbij en is er meer oogcontact. En bovendien blijven de clienten zelf mobieler. Ze moeten nu zelf koffie zetten in plaats van dat wij dat doen’’.
Conclusie: de Compaan een inspirerend voorbeeld van technologie die ouderen en de zorgmedewerkers in staat stelt om de voordelen van de digitale wereld te omarmen zonder obstakels.
Door Caroline van Dullemen, onderzoeker bij het Ben Sajet centrum.